#3 | 7 juli - 24 juli | do t/m zo van 13.00 tot 17.00 uur
Maria Berkhout
Maria Berkhout maakt zowel tekeningen als beelden. Een deel van haar onderzoek betreft ook altijd het materiaal.
Het hier geëxposeerde werk is grotendeels gemaakt van porselein wat soms wel, soms niet beschilderd is met ijzer oxides. Porselein is weerbarstig en het heeft enige tijd geduurd om de verwerking onder de knie te krijgen. Je kunt het gieten, maar ook met de handen vormen. Het gieten in mallen vraagt een andere benadering dan het vrij vormen met de hand. Beide manieren worden door haar gebruikt omdat ze beide een andere uitstraling geven.
Porselein is behalve kwetsbaar ook heel erg sterk. Door het op de grond te zetten wordt de kwetsbaarheid benadrukt. Ze wil hiermee de aandacht vestigen op dat wat klein en fragiel, maar ook sterk is.
In haar tekeningen zoekt zij naar een sfeer van de dingen. Tijdens het vallen van de avond trekken de vormen van bomen en planten zich uit de omgeving terug tot hele donkere silhouetten. Het contrast met het nog aanwezige licht aan de hemel verhoogt dit alleen maar.
Inez Odijk tekent met inkt op papier of met een guts in houtplaten die zij afdrukt. In haar werk worden fragmenten uit de natuur met elkaar verbonden, en soms verschijnt daarin een mensfiguur, die dan ook weer kan verdwijnen.
Haar werk wandelt voortdurend tussen een binnen- en een buitenwereld, en onderzoekt de verbinding daartussen: hoe verhouden wij ons tot de natuur?
Gek genoeg werkt Inez Odijk nooit ‘naar de natuur’: herinneringen die ergens zijn opgeslagen vertalen zich intuïtief in patronen en structuren die haar werk kenmerken.
Langs de rivier I, II, III | houtsnede 2020 | 80 x 140 cm (elk)
De schilderijen en tekeningen van Ilse Kauffman hebben een fragmentatie in zich, een soort gecontroleerd toeval met organische vormen, lijnen en vlakken in lagen.
Zij zegt daar zelf over:
’Mijn schilderijen bestaan vaak uit lagen, abstract en organisch. De ondergrond is even belangrijk als de voorgrond en door onderdelen van de schildering doorschijnend te houden blijf je beide zien.
Fragmentatie en toeval brengen een spanning met zich mee die ik zoek.
De basis ondergrond van mijn werk kan bestaan uit diverse materialen: schildersdoek, perspex platen, karton of een spiegel, naar gelang ik wil onderzoeken. Het is een uitdaging het ‘gesprek’ aan te gaan met de verschillende materialen en de wisselwerking te verkennen.’